Řidiče čeká v příštím roce několik změn. Ty přinese nový zákon o povinném ručení, který již prošel částí schvalovacího procesu a v platnost by měl vstoupit koncem letošního roku.
Na úvod je třeba zmínit, od kdy ke změnám dojde. Návrh zákona počítá s účinností od 23. prosince 2023, což je lhůta pro převedení evropské (tzv. motorové) směrnice do národního práva členských států, čímž dojde ke sjednocení pravidel v rámci EU. Schvalovací proces ale ještě není ukončen. Nový zákon již prošel vládou a v úvodním kole ho podpořila i Poslanecká sněmovna. Po druhém a třetím čtení musí následovat ještě schválení zákona Senátem, podpis prezidenta a publikace ve Sbírce zákonů.
Nový zákon přináší novou definici vozidla, čímž se rozšiřuje okruh vozidel, na která se vztahuje povinnost mít sjednané povinné ručení. Nově mezi ně budou patřit i elektrokoloběžky, segwaye, zahradní traktůrky, golfová vozítka, pracovní stroje, sněžné skútry a rolby, u nichž je motor hlavním zdrojem pohybu a pro které platí jedna z následujících podmínek:
Podle této definice nemusí mít sjednané povinné ručení majitelé elektrokol – za hlavní pohon elektrokola se totiž považuje šlapání, nikoli elektromotor. Povinnost zákonného pojištění se nebude týkat ani vozidel provozovaných v uzavřených prostorách a objektech, ani majitelů zahradních traktůrků, kteří je využívají pouze na soukromém pozemku. Pokud byste ale s traktůrkem chtěli vyjet na veřejnou komunikaci, povinné ručení bude nově v takovém případě nutností.
Další změna v povinném ručení se týká situací, kdy se majitel vozidla liší od jeho provozovatele. V takových případech se povinnost mít sjednané povinné ručení bude nově vztahovat na provozovatele vozu – za sjednání a úhradu pojištění auta tedy bude zodpovědný ten, kdo auto skutečně používá. Jedná se například o situace, kdy auto vlastní leasingová společnost nebo když majitel své auto poskytne k dlouhodobému užívání někomu z příbuzných a tuto osobu zároveň v registru vozidel uvede jako provozovatele.
Zákon o povinném ručení stanovuje mimo jiné také minimální výši limitů pojistného plnění. Jedná se o maximální částku, kterou pojišťovna v případě pojistné události (dopravní nehody) vyplatí. Zákonné minimum je nyní stanoveno na 35 milionů Kč, pro povinné ručení 2024 však dojde ke zvýšení na 50 milionů Kč. Důvod je prostý – stávající minimální limit, který kvůli nižší ceně pojištění volí mnoho řidičů, nemusí již při současných cenách stačit (hlavně u vážných dopravních nehod), zejména co se týká újmy na zdraví a ušlého zisku. Vyšší pojistný limit obvykle také znamená vyšší pojistné. Zdražení pojištění auta nebude však nijak dramatické, půjde maximálně o stokoruny. Některé pojišťovny navíc již dříve informovaly, že pouze navýší pojistné limity, aniž by (prozatím) navyšovaly cenu pojištění.
Zelená karta, která slouží jako doklad o zaplacení pojištění auta, už nebude při cestách po Česku potřeba. Zatímco nyní ji každý řidič musí mít u sebe v papírové podobě nebo v digitální podobě v telefonu, nově si budou moci policisté dohledat povinné ručení online v databázi.
S tímto zjednodušením úzce souvisí nová povinnost pojišťoven týkající se zasílání údajů o pojištění České kanceláři pojistitelů. Nově budou muset všechny pojišťovny zaznamenávat informace o uzavřeném pojištění auta online, a to v reálném čase. K přechodu na tento online systém by mělo dojít nejpozději 1. července 2024, tedy po uplynutí šestiměsíčního přechodného období pro implementaci zákona.
Zelenou kartu bude muset mít řidič u sebe pouze při cestě do zahraničí.
© 2024 – Web & design vytvořil Adam Pražan.